Europese autoverkopen kelderen: België is het zwaarst getroffen

Robbie Maes
| 0 reacties
Europese autoverkopen kelderen: België is het zwaarst getroffen

Het aantal inschrijvingen van auto's in Europa blijft dalen, met een zorgwekkende nieuwe afname in september 2024. België behoort zelfs tot de slechtst presterende landen, met een aanzienlijke daling in autoverkopen.

In september 2024 registreerde de Europese automarkt een daling van 6,1% in het aantal inschrijvingen, bovenop een al schokkende daling van 18,3% in augustus. Volgens de cijfers van de vereniging van Europese autofabrikanten is de situatie zelfs kritischer in België, waar het aantal registraties met maar liefst 18,6% daalde.

De crisis heeft niet alle landen gelijk getroffen. Spanje laat bijvoorbeeld een stijging van 6,3% zien in september. Oost-Europese landen zoals Bulgarije, Polen en Kroatië boeken ook opmerkelijke stijgingen.

Bij het analyseren van de resultaten per fabrikant komt Stellantis als een van de grootste verliezers naar voren. De groep, die merken als Peugeot, Citroën, Fiat en Opel omvat, zag een daling van inschrijvingen van maar liefst 26% in september 2024.

In tegenstelling tot Stellantis, profiteren de Japanse automerken van een opleving. Mitsubishi zag een spectaculaire stijging van 59,5%, terwijl Honda (+33,6%), Suzuki (+20%) en Toyota (+16,4%) ook aanzienlijke groei doormaken.

Elektrische auto's

De verkoop van elektrische voertuigen blijft een andere zorgwekkende factor. In de eerste drie kwartalen van 2024 daalde de verkoop van volledig elektrische auto’s met 5,8%, terwijl plug-in hybrides met 8,1% inleverden.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws