Hip versus traditioneel: de strijd tussen Chinese en Europese auto's onthuld - Wie wint het gevecht om de marktleiderspositie?

Hip versus traditioneel: de strijd tussen Chinese en Europese auto's onthuld - Wie wint het gevecht om de marktleiderspositie?

De auto-industrie ondergaat een ongekende transformatie door de opkomst van elektrische voertuigen en de snelgroeiende invloed van China. En dan is de vraag: hoe loopt dat af met de Europese grootmerken?

China neemt een steeds prominentere plaats in binnen de wereldwijde auto-industrie, en verwacht wordt dat zes van de twintig grootste autofabrikanten tegen 2040 uit China zullen komen. Dit betekent een aanzienlijke verschuiving ten opzichte van het huidige marktlandschap.

China ferme concurrent van Europa

Uit de publicatie van de kwartaalcijfers van BMW blijkt dat het grootste probleem van de Europese autobouwers niet zozeer op het eigen continent ligt, maar in China. 

BMW zag zijn omzet tussen juli en eind september met 13 procent zakken en de operationele winst met 80 procent kelderen tot 634 miljoen euro. Dat meldt De Tijd op donderdag in zijn overzicht.

Evolutie nodig bij Europese bouwers?

Spelers als BYD, SAIC, Geely, Hongqi, Xpeng, Nio en Li Auto hebben voor een heel andere markt gezorgd in vergelijking met een tijdje geleden. En zij zijn volop bezig de concurrentie aan te gaan met de Europese markten.

De Chinese auto's zijn vaak 'hipper' dan de Europese, met heel wat gadgets. Dat helpt om de Chinezen te verleiden. En dus zullen ook de Europese autobouwers moeten gaan evolueren.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws