Wallonië introduceert flexibele snelheidsborden voor veilig verkeer: Zullen Vlaanderen en Brussel volgen?

Robbie Maes
| 0 reacties
Wallonië introduceert flexibele snelheidsborden voor veilig verkeer: Zullen Vlaanderen en Brussel volgen?

Vanaf 29 november 2024 voert Wallonië een nieuw type verkeersbord in dat de verkeerssituaties in werkzones binnen de bebouwde kom flexibeler maakt. Het nieuwe bord is bedoeld om de verkeersdoorstroming te verbeteren en onnodige beperkingen te voorkomen.

In een poging om meer soepelheid in het verkeer te brengen, wordt vanaf eind november een nieuw verkeersbord ingevoerd in Wallonië. Dit bord introduceert flexibele snelheidslimieten in werkzones.

Wanneer er geen werkzaamheden plaatsvinden, kunnen automobilisten sneller rijden, wat de doorstroming bevordert. Het bord wordt aanvuld met een blauwe plaat, waarop de specifieke tijden en zelfs dagen worden vermeld waarop de snelheidsbeperkingen van kracht zijn.

Het nieuwe systeem is bedoeld om de verkeersdrukte rond bouwterreinen te verlichten wanneer er geen arbeiders op de werkplek aanwezig zijn. Voorheen gold een algemene snelheidsbeperking van 30 km/u, ook wanneer er niemand werkte, wat als onnodig werd beschouwd.

Naast de flexibiliteit in snelheidsbeperkingen, worden er strengere eisen gesteld aan de borden zelf. Alle verkeersborden in werkzones moeten reflecterend zijn, een vereiste die voorheen niet verplicht was. Verder worden er regels ingevoerd om te zorgen dat borden die verplaatst of gestolen worden, altijd weer snel worden teruggeplaatst of vervangen.

Volgt Vlaanderen en Brussel?

Hoewel deze nieuwe maatregelen enkel voor Wallonië gelden, is het afwachten of Brussel en Vlaanderen een soortgelijk systeem zullen overnemen. De Waalse regering hoopt met deze maatregelen een voorbeeld te stellen voor andere regio's in België.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws