Het is nu echt hommeles tussen China en Europa ... maar wat zijn de gevolgen?

Het is nu echt hommeles tussen China en Europa ... maar wat zijn de gevolgen?

Het is een beetje oorlog tussen Europa en China. Er wordt op het allerhoogste niveau onderhandeld over de importtaksen. De beide mogendheden willen het daarbij hard spelen en Europa is nu met nieuws naar buiten gekomen.

De Europese Commissie wilde bovenop de 10 procent invoerrechten die er nu zijn een importtaks tot - afhankelijk van model tot model en wagen tot wagen - 38 procent vragen. 

Extra boetes naast importrechten?

Europa en China gingen daarop aan het onderhandelen, want ook China wilde uitpakken met fikse invoerrechten voor Europese auto's. En daar zouden diverse Europese merken niet beter van worden.

Nu heeft Europa de knoop doorgehakt. Vanaf november komen er extra heffingen van 7 tot 35 procent op Chinese wagens. Frankrijk en Italië waren de grote voorstanders, Duitsland en Spanje waren tegen. België was een van de vele landen die zich onthielden.

Boetes nu effectief: wat is het gevolg?

Die boetes komen er nu ook effectief. En dat kan wel eens verregaande gevolgen hebben, al zou dat wel nog eens kunnen meevallen ook. "Zeker de eerstvolgende maanden zal je in Europa niets extra hoeven te betalen voor Chinese wagens, want de merken hebben het allemaal zo geregeld dat hun stock uitpuilt."

"Wagens die nu al in Europa zijn, vallen niet onder de strafheffingen. En ik denk ook dat in de verdere toekomst klanten niet veel méér zullen moeten betalen, want weinig merken durven de importheffing integraal doorrekenen", aldus Brecht Vanhaelewyn in Het Laatste Nieuws.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws