Ferrari breekt grenzen met experimentele vloer: kan dit de concurrentie verslaan?
Foto: © photonews
Ferrari is al bezig met de voorbereidingen voor het Formule 1-seizoen 2025, ondanks dat ze nog meestrijden om het constructeurskampioenschap. Het team heeft een nieuwe, experimentele vloer ontwikkeld, die ze testte tijdens de Grands Prix van Brazilië en Las Vegas.
De SF-24 van Carlos Sainz werd uitgerust met de nieuwe vloer in de eerste vrije training in Las Vegas. Dit was een cruciaal moment, omdat de prestaties in de praktijk vaak verschillen van wat simulaties voorspellen. Vooral de vloer en de onderdelen die daarmee samenhangen, zijn moeilijk te optimaliseren.
Ferrari is niet het enige team dat experimenteert met nieuwe onderdelen. In het verleden hebben veel teams updates moeten verwijderen omdat ze niet het gewenste effect hadden.
Nieuwe vloer
De nieuwe vloer van Ferrari is niet alleen aangepast op één punt, maar is volledig vernieuwd. Dit omvat veranderingen aan de tunnelschotten, de ondervloer, de vloerrand en de zijkant van de diffusor. Deze aanpassingen moeten helpen om de prestaties van de auto in 2025 te verbeteren.
Wat opvalt, is de nieuwe randvleugel, die lijkt op de versie die Ferrari in 2022 en 2023 gebruikte. Toen bleek deze vleugel niet te werken zoals gehoopt, maar Ferrari heeft nu een andere benadering gekozen.
Naast de veranderingen aan de randvleugel, heeft Ferrari ook de metalen steuntjes van de vloer aangepast om de vereiste flexibiliteit beter te kunnen bieden. Ferrari hoopt dat deze nieuwe vloerontwerpen hen in 2025 zullen helpen om betere prestaties te leveren.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.