Mysterie opgelost? Hoe McLaren kleine details gebruikt voor succes

 Mysterie opgelost? Hoe McLaren kleine details gebruikt voor succes
Foto: © photonews

De FIA onderzocht vorige maand de data en aanvullend bewijs uit de Grote Prijs van Azerbeidzjan om de flexibiliteit van de achtervleugels te beoordelen. Vooral de 'mini-DRS' van McLaren kwam daarbij in de spotlights te staan. En dus moesten ze ingrijpen.

Onboardbeelden toonden hoe de DRS-flap van McLaren op rechte stukken doorboog, wat een mini-DRS-effect leek te creëren voor Lando Norris en Oscar Piastri.

Spelen met de vleugels

Hoewel er geen formeel protest is ingediend, heeft de FIA de zaak nauwlettend in de gaten gehouden. Uiteindelijk wilden ze dan ook dat McLaren aanpassingen zou gaan doen. Maar daar zou het nu niet bij blijven.

Ook de voorvleugel was echter een punt van controverse. Op tragere circuits doen ze namelijk hetzelfde met hun voorvleugel: "Ze hebben een perfect meebuigende vleugel met een agressieve vleugelstand", aldus Mark Hughes eerder al bij The Race.

Kleine details

De vleugelkeuze viel ook op in Singapore tijdens de Grote Prijs aldaar. Lando Norris kwam met iets minder neerwaartse druk aan de start in de vrije trainingen en Oscar Piastri nam die instelling al vrij snel over.

De bovenste flap was iets groter, waardoor er volgens Motorsport een betere samenhang tussen beide elementen zou moeten zijn. Het moge duidelijk zijn dat ze bij McLaren een team hebben dat naar de kleinste details zoekt om te verbeteren.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws