Het einde van een tijdperk: Volkswagen stopt na 34 jaar met dit icoon

Robbie Maes
| 0 reacties
Het einde van een tijdperk: Volkswagen stopt na 34 jaar met dit icoon
Foto: © photonews

Na 34 jaar productie stopt Volkswagen met de iconische VR6-motor. Hoewel de VR6-motor al geruime tijd niet meer in Europa beschikbaar was, bleef hij een belangrijke rol spelen in Volkswagens voor de Amerikaanse markt.

Wat deze motor uniek maakte, was het innovatieve ontwerp. Een V6-motor met een extreem smalle hoek van 15°, waardoor hij slechts één cilinderkop nodig had. Met een vermogen van 174 pk in de Golf en 190 pk in de Corrado combineerde de VR6 de kracht van een V6 met de compactheid van een viercilinder.

Naast de Golf en Corrado vond de VR6 zijn weg naar andere Volkswagen-modellen, zoals de Passat en Transporter. De motor evolueerde verder naar een 3,2-liter variant, die een indrukwekkend vermogen van 241 pk leverde in modellen als de Golf IV R32 en zelfs grotere voertuigen zoals de Touareg en de luxe Phaeton.

Niet alleen maar rozengeur en manenschijn

Hoewel de VR6 technisch indrukwekkend was, kende hij ook nadelen. De motor stond bekend om zijn relatief hoge brandstofverbruik en CO2-uitstoot, wat uiteindelijk zijn populariteit in Europa onder druk zette.

In lijn met strengere milieuregels verdween de VR6 ongeveer tien jaar geleden uit het Europese aanbod. In Noord-Amerika bleef de motor wel nog een trouwe metgezel in verschillende Volkswagen-modellen.

Op 12 december 2023 werd het laatste VR6-blok geproduceerd, waarmee een einde kwam aan een indrukwekkende carrière. In totaal zijn er 1,87 miljoen exemplaren van de VR6 geproduceerd in verschillende varianten.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws