Formule 1 streeft naar duurzaamheid, maar is dit de grootste vervuiler in de autosport?
De Formule 1 streeft al enkele jaren naar een duurzamere toekomst, met diverse initiatieven om de ecologische impact van de sport te beperken. Toch heeft de sport één groot probleem. Namelijk de enorme hoeveelheid ongebruikte banden die na elk seizoen overblijft.
Uit cijfers van Pirelli blijkt dat in 2024 maar liefst 34 procent van de aangeleverde banden niet is gebruikt. Van de 8.016 bandensets die tijdens het seizoen beschikbaar waren, bleven 2.718 sets ongebruikt.
Het probleem is het grootst bij regenbanden, waarvan er een aanzienlijk deel nooit op het circuit is gekomen. Zelfs bij de droogweerbanden, de zogenaamde slicks, bleef 15 procent ongebruikt.
Grote impact op het milieu
De verspilling van banden heeft een grote impact op het milieu. Elke band die geproduceerd wordt, vereist grondstoffen, energie en transport. Dit alles veroorzaakt een aanzienlijke CO2-uitstoot.
Bovendien moeten ongebruikte banden worden vernietigd of gerecycled, wat extra milieubelasting met zich meebrengt. Hoewel er al stappen zijn gezet om dit te verbeteren, zoals hergebruik van bepaalde banden, blijft de huidige situatie verre van ideaal.
Mario Isola, motorsportbaas van Pirelli, benadrukte eerder al dat veranderingen in bandenbeheer noodzakelijk zijn om de koolstofvoetafdruk van de Formule 1 te verminderen. Hoewel het onrealistisch is om alle verspilling volledig te elimineren, tonen de recente cijfers aan dat er veel ruimte is voor verbetering.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.