Rijden alle hulpdiensten binnenkort volledig elektrisch? Wat betekent dit voor de belastingbetaler?
Ook bij de hulpdiensten wordt er vaker elektrisch gereden. Maar zijn elektrische voertuigen wel ideaal voor politiewagens, brandweerauto's en ambulances, waar betrouwbaarheid en snelheid cruciaal zijn?
Betrouwbaarheid is een grote zorg voor hulpdiensten, aangezien hun voertuigen altijd beschikbaar moeten zijn. Daarom bestaan er veel vraagtekens rond het gebruik van elektrische auto’s in noodsituaties, omdat ze wellicht niet snel genoeg opstarten of onvoldoende rijbereik hebben.
Toch kiezen steeds meer politiediensten ervoor om elektrische wagens te testen. Voor huisbezoeken en wijkpatrouilles lijken deze voertuigen alvast voldoende te presteren.
Voor achtervolgingen en andere spoedeisende situaties zijn snelheid en bereik echter van groot belang. In de Verenigde Staten wordt hiervoor al de Lucid Air ingezet.
Lucid Air
De Lucid Air heeft een bereik van 675 kilometer, wat erg handig is voor langdurige patrouilles en snelweginterventies. Ook Tesla heeft het Los Angeles Police Department voorzien van elektrische auto’s met de Tesla Model S Plaid.
Ook in België experimenteert de politie met elektrische voertuigen. De stad Gent heeft bijvoorbeeld elektrische ID.4’s ingezet als politiewagen in een pilootproject. Deze voertuigen worden ingezet voor zowel alledaagse patrouilles als dringende oproepen.
Extra kosten?
Er blijven nog enkele vragen over de duurzaamheid en efficiëntie van elektrische hulpvoertuigen, waaronder de kosten voor belastingbetalers. Mogelijk zijn er meer voertuigen nodig om de laadtijd op te vangen, wat extra investeringen vraagt.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.