Frankrijk zet kunstmatige intelligentie in tegen snelheidsovertredingen: zullen andere Europese landen volgen?
De snelheidsovertredingen op de Europese wegen worden steeds strenger gecontroleerd. Hierbij is Frankrijk de absolute koploper die nu ook hard inzetten op kunstmatige intelligentie.
Europa kent nog geen uniforme aanpak voor snelheidscontroles, wat betekent dat elk land zijn eigen methoden kiest. Onlangs werd echter een stap gezet richting meer samenwerking tussen de EU-lidstaten.
Zo moeten autoriteiten nu binnen twee maanden reageren op verzoeken om informatie van andere landen als een burger van het ene EU-land een verkeersovertreding begaat in een ander land. Dit zorgt ervoor dat EU-burgers niet langer straffeloos kunnen blijven bij verkeersovertredingen in andere lidstaten.
In België kiest men vooral voor trajectcontroles. Nederland maakt gebruik van ANPR-camera’s om mobiel telefoongebruik te monitoren, terwijl Frankrijk zich inzet op flitspalen met kunstmatige intelligentie.
AI
Frankrijk blijft dus voorop lopen in de strijd tegen snelheidsovertredingen. In 2025 zet Frankrijk niet alleen 550 flitsauto’s in, maar ook mobiele radars in voertuigen. Met hulp van AI kunnen deze camera’s in één keer vier verschillende overtredingen detecteren.
Deze voertuigen worden ingezet door particuliere bedrijven, wat het extra moeilijk maakt voor automobilisten om ze te herkennen. De aanwezigheid van deze voertuigen zal de snelheidsovertredingen dus nog moeilijker maken om te ontlopen. Het is afwachten of België deze technologie in de toekomst ook zal gebruiken.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.