Opgelet!: strengere bandenkeuringen vanaf 1 december, dit verandert er allemaal
Vanaf 1 december gelden er strengere regels voor de bandenkeuring in Vlaanderen. De nieuwe richtlijnen zorgen voor een striktere controle op slijtage en kwaliteit van de banden, maar vereisen minder strengheid op andere vlakken.
De eerste wijziging betreft de snelheidsindex van de banden. Tot nu toe moest de snelheidsindex van de banden gelijk zijn aan of hoger zijn dan de maximumsnelheid van het voertuig.
Vanaf 1 december geldt een minimale snelheidsindex van 160 km/u voor alle banden, ongeacht de maximale snelheid van het voertuig. Aangezien de maximumsnelheid in Vlaanderen nergens boven de 120 km/u ligt, volstaat een index van 160 km/u.
Slijtage van banden
Er komt wel een striktere controle op de slijtage van de banden. De slijtage-indicator zal worden gebruikt als referentie om te bepalen of de profieldiepte nog voldoende is. Als de profieldiepte van de band minder dan 1,6 mm bedraagt, wordt de auto afgekeurd met een rood keuringsbewijs en mag het voertuig niet meer de weg op.
Veiligheid boven alles
Daarnaast geldt er vanaf 1 december een nieuwe vereiste voor banden van voertuigen die voor het eerst zijn ingeschreven vanaf 1 januari 2004. Deze banden moeten een goedkeuringsmerkteken, ook wel de e-markering, dragen.
“De veiligheid van de bestuurder en andere weggebruikers is de belangrijkste reden voor deze veranderingen. We willen ervoor zorgen dat de banden van voertuigen in goede staat verkeren", aldus Vlaams minister van Mobiliteit, Annick De Ridder.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.