Na Ford is het nu de beurt aan Lotus: ook het Britse automerk krijgt zware klappen te verwerken
Na Ford beleeft nu ook Lotus een moeilijke periode. Het automerk heeft bevestigd dat er begin volgend jaar 200 medewerkers hun baan zullen verliezen.
De reden voor deze ontslagronde is de teleurstellende verkoopcijfers van modellen zoals de Emira, Eletre en Emeya, die simpelweg niet het verwachte aantal orders binnenhalen. Nu blijft de vraag of Lotus deze storm zal kunnen doorstaan.
200 banen schrappen?
Het besluit om 200 banen te schrappen, is een direct gevolg van de tegenvallende vraag naar auto's. Ondanks de hernieuwde focus op elektrische modellen en hypercars, zoals de Evija, blijft de vraag naar deze auto's achter bij de verwachtingen.
Voor Lotus, dat al jaren probeert zijn positie in de markt te versterken, is het nog maar de vraag of deze ontslagronde genoeg zal zijn om het merk financieel gezond te houden. De keuze om zoveel te investeren in de Evija en andere nieuwe modellen kan het merk meer kwaad dan goed doen.
Toch blijkt het voor veel klanten moeilijker om de overstap te maken naar een elektrische Lotus. In plaats van te blijven focussen op dure exclusieve auto's, zou het merk misschien moeten overwegen zijn strategie aan te passen.
Lotus heeft met de hulp van Chinees kapitaal zijn best gedaan om te moderniseren. Helaas heeft het merk tot nu toe geen grote doorbraak kunnen maken in de markt.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.