Red Bull gaat voluit voor de straf, maar wanneer is het ideale moment?
Met nog zes races te gaan in het F1-seizoen, lijkt het onvermijdelijk dat Max Verstappen een gridstraf zal moeten incasseren voor het wisselen van een krachtbron. Maar waar en wanneer gaat Red Bull deze straf nemen?
Na het verliezen van een interne verbrandingsmotor eerder in het seizoen door elektrische problemen in Canada, moest Red Bull noodgedwongen een vijfde ICE inbouwen tijdens de Belgische Grand Prix. Dit leverde een gridstraf van 10 plaatsen op.
Aangezien er sindsdien vijf races zijn gereden, is het bijna onmogelijk om de resterende zes races met dezelfde krachtbron te voltooien zonder een nieuwe straf op te lopen. De vraag is dus: wanneer is het ideale moment om de motor te wisselen en een gridstraf te accepteren?
In de Formule 1 zijn er strikte limieten op het aantal motorcomponenten dat een coureur kan gebruiken voordat er straffen volgen. Voor de ICE, turbocharger, MGU-H en MGU-K geldt een limiet van vier, terwijl voor de energy store en de control electronics een limiet van twee geldt. Bij overschrijding van deze limieten volgt een gridstraf van 10 plaatsen, en elke volgende wijziging levert een straf van vijf plaatsen op.
Het ideale moment om een gridstraf te nemen is op een circuit waar inhalen relatief makkelijk is. De Grand Prix van de Verenigde Staten op het Circuit of the Americas zou bijvoorbeeld een goede optie kunnen zijn.
Grand Prix Sao Paulo
Toch lijk de meest logische optie de Sao Paulo Grand Prix in Brazilië te zijn. De nieuwe krachtbron hoeft dan nog maar vier races en twee sprints te overleven.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.