Storingen bij De Lijn: cyberaanval mogelijk oorzaak van technische problemen

Robbie Maes
| 0 reacties
Storingen bij De Lijn: cyberaanval mogelijk oorzaak van technische problemen

Vrijdagochtend had De Lijn te maken met technische problemen die de reizigersinformatie voor bussen en trams ontoegankelijk maakten. Reizigers konden de informatie niet meer raadplegen via de website, app of op de halteborden.

Ook zoekfuncties op de website waren tijdelijk niet beschikbaar. De Vlaamse vervoersmaatschappij liet weten dat de situatie rond 8.30 uur onder controle was, maar dat het incident mogelijk te maken heeft met een cyberaanval.

Volgens woordvoerder Frederik Wittock begonnen de problemen al heel vroeg in de ochtend en veroorzaakten ze ongemakken voor zowel chauffeurs als reizigers. De oorzaak van de verstoring wordt vermoedelijk gezocht in een cyberaanval.

"Het is een sterk vermoeden dat het gaat om een ddos-aanval", aldus Wittock. Hierbij proberen hackers een website tijdelijk plat te leggen door er een enorme hoeveelheid verkeer naar te sturen.

De Lijn stond op een lijst van instanties en bedrijven die mogelijk geviseerd werden in de cyberaanval.  Ddos-aanvallen komen vaker voor en kunnen flinke verstoringen veroorzaken voor online diensten.

Ook Proximus slachtoffer

Ook Proximus, het telecombedrijf, meldde technische problemen op dezelfde dag. De website van het bedrijf werd eveneens genoemd op de lijst van geviseerde doelwitten.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws