Elektrisch rijden: zo maak je de batterij van je auto duurzamer

Robbie Maes
| 0 reacties
Elektrisch rijden: zo maak je de batterij van je auto duurzamer

Elektrische auto's kunnen een grote rol gaan spelen in het Europese stroomnet. Het idee om elektrische voertuigen in te zetten als buffer voor hernieuwbare energieproductie, zoals wind en zon, biedt een enorm besparingspotentieel.

Vehicle-to-grid-technologie maakt het mogelijk dat de batterij van een elektrische auto niet alleen energie opneemt, maar ook teruglevert aan het elektriciteitsnet. Dit werkt via speciale laadpalen die stroom in twee richtingen kunnen sturen.

De techniek zou vooral nuttig zijn om pieken en dalen in energieproductie op te vangen, wat cruciaal is gezien het variabele karakter van hernieuwbare energiebronnen. Ondanks de veelbelovende voordelen is het wachten op een Europese standaard om V2G breed beschikbaar te maken, waardoor landen als België voorlopig nog niet kunnen profiteren van deze potentie.

V2G-systeem

Met een goed functionerend V2G-systeem zou Europa tegen 2040 zo'n 40% meer zonnepanelen kunnen installeren dan zonder zo’n systeem. Dit betekent een extra productiecapaciteit van ongeveer 430 gigawatt, wat neerkomt op een verdubbeling van het huidige opgestelde vermogen aan zonne-energie.

Door elektrische voertuigen in te zetten als buffer kunnen deze hoge pieken in productie gemakkelijker worden verwerkt. Dit maakt het mogelijk om op bewolkte en windstille dagen toch voldoende energie te leveren.

Indien V2G op grote schaal wordt toegepast, kunnen elektrische auto’s in 2040 ongeveer 9% van de totale elektriciteitsproductie leveren. Dit zou hen tot de vierde belangrijkste elektriciteitsbron in Europa maken.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws