Europese auto-industrie in crisis: kan Europa China in 2040 nog evenaren?
De auto-industrie ondergaat een ongekende transformatie door de opkomst van elektrische voertuigen en de snelgroeiende invloed van China. Consultancybureau Roland Berger meent dat Europa zijn positie kan herstellen om tegen 2040 weer mee te tellen op de automarkt.
Roland Berger benadrukt in hun jaarlijkse Automotive Outlook 2040-studie dat regionale verschillen steeds belangrijker worden. De vraag naar auto's verschuift duidelijk richting China en opkomende markten in Zuid-Amerika en Azië.
Elektrische auto's
De opkomst van elektrische auto's is de kern van de toekomstige markt. Roland Berger voorspelt dat tegen 2040 wereldwijd 70% van alle nieuwe voertuigen elektrisch zal zijn, en in Europa zelfs 90%, dankzij het stimulerende beleid van de EU.
China neemt een steeds prominentere plaats in binnen de wereldwijde auto-industrie, en verwacht wordt dat zes van de twintig grootste autofabrikanten tegen 2040 uit China zullen komen. Dit betekent een aanzienlijke verschuiving ten opzichte van het huidige marktlandschap.
Naast elektrificatie ziet Roland Berger nog drie belangrijke trends voor de toekomst: automatisering, hyperconnectiviteit en polarisatie. De focus op software en connectiviteitsoplossingen neemt toe, en traditionele aandrijflijnen verliezen terrein aan deze nieuwe technologieën. Europa zal het aantal grote toeleveranciers zien afnemen, terwijl China juist toeneemt in macht en invloed.
Voor toeleveranciers biedt de verschuiving naar elektrische voertuigen een gemengde uitkomst. Hoewel de vraag naar verbrandingsmotoren zal dalen, blijft de productie van onderdelen noodzakelijk. Er zal zelfs een gemiddelde jaarlijkse groei van 3,4% zijn tussen 2025 en 2040 voor bedrijven die zich weten aan te passen aan de vraag naar elektrische onderdelen.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.