Vasseur legt uit waar het misliep bij Ferrari: "Daardoor verloren we een of twee maanden"

Robbie Maes
| 0 reacties
Vasseur legt uit waar het misliep bij Ferrari: "Daardoor verloren we een of twee maanden"
Foto: © photonews

Ferrari heeft toegegeven dat het dit seizoen te laat was met het toevoegen van flexibele voorvleugels op de SF-24. Teambaas Frederic Vasseur erkent dat het team twee maanden achterliep op de concurrentie.

De ontwikkeling van flexibele vleugels was dit seizoen voor de Formule 1-teams. Vleugels die zich aanpassen aan de snelheid van de auto bieden voordelen op het gebied van stabiliteit. Bij lage snelheden vermindert het onderstuur, terwijl bij hoge snelheden het overstuur wordt verminderd.

Mercedes en McLaren hebben het hele jaar hard gewerkt aan het optimaliseren van dit design, en hun inspanningen hebben hen geholpen om competitief te blijven in de strijd om de podiumplekken. Ferrari liep echter achter op dit gebied en moest wachten tot de Grand Prix van Singapore om eindelijk een flexibele voorvleugel in te voeren.

Frederic Vasseur

Teambaas Frederic Vasseur legt uit dat Ferrari zich gefrustreerd voelde door de langdurige afwachting van een beslissing van de FIA over de regelgeving rondom flexibele vleugels. "We waren er zeker van dat we een 'no-go' zouden krijgen, maar uiteindelijk kregen we een go! Daar hebben we waarschijnlijk een of twee maanden verloren", zegt Vasseur.

Een ander obstakel voor Ferrari was het budgetplafond. "Met het budgetplafond is het veel lastiger om keuzes te maken. Als je ergens aan begint en je ervan overtuigd bent dat het niet werkt, dan kost het je te veel tijd in de windtunnel", verklaart Vasseur.

Meer controle

Sinds de Grand Prix van België worden stickers op de achtervleugels gebruikt om te controleren of de vleugels te veel doorbuigen. Camera's monitoren deze bewegingen om ervoor te zorgen dat de vleugels binnen de toegestane grenzen blijven.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws