Zweedse batterijpionier Northvolt noodgedwongen failliet: Wat betekent dit voor de elektrische wagens?
Batterijproducent Northvolt heeft het faillissement aangevraagd. Het Zweedse bedrijf werd in 2015 opgericht door ex-Tesla-medewerkers.
Northvolt maakte bekend dat het slechts genoeg middelen heeft om nog één week te draaien. Met een schuldenlast van bijna zes miljard euro heeft het bedrijf geen andere keuze dan de stekker eruit te trekken. CEO Peter Carlsson, medeoprichter van Northvolt, heeft inmiddels zijn ontslag ingediend.
De problemen werden zichtbaar toen BMW eerder dit jaar een bestelling van twee miljard euro annuleerde. Deze batterijen waren bedoeld voor elektrische modellen zoals de i4 en iX, maar de Duitsers besloten over te schakelen naar Samsung SDI.
Northvolt is niet de enige Europese batterijproducent die worstelt. De Franse ACC en Verkor zijn weliswaar actief, maar kampen met een trage opstart. Het Duitse V4Drive had afgelopen zomer financiële steun nodig van Porsche om overeind te blijven.
De Europese Unie wil een nieuw Northvolt-scenario voorkomen door Chinese bedrijven te verplichten hun technologie te delen in ruil voor subsidies. Deze strategie moet Europa sterker maken in de batterijsector.
Batterijen zijn een essentiële schakel in de opmars naar duurzame mobiliteit en energieopslag. Het Europese plan is om tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.