Niet Tesla, maar BMW komt al met zelfrijdende Auto's op de markt
Zelfrijdende technologie heeft in de auto-industrie al flinke vooruitgangen geboekt, maar een volledig autonome auto voor op de openbare weg is er nog niet. Toch laat BMW nu zien hoe ver de technologie al gevorderd is door zelfrijdende voertuigen in te zetten in zijn fabrieken.
BMW gebruikt al langer autonome voertuigen in zijn fabrieken, maar tot nu toe ging het vooral om kleinere goederenkarretjes die onderdelen naar verschillende stations in de productielijn brachten. Deze voertuigen rijden langzaam over een vastgestelde route en zijn geprogrammeerd om voorzichtig te handelen bij obstakels.
In Dingolfing, de grootste BMW-fabriek in Europa, worden de afgewerkte auto's nu zelfstandig van de productielijn naar de finalisatie- en inspectiestations gereden. Dit gebeurt op een route van meer dan 1 kilometer, die zorgvuldig is afgebakend met sensoren. Volgens BMW levert dit de grootste LIDAR-infrastructuur van Europa op.
BMW heeft ervoor gezorgd dat de voertuigen altijd uiterst defensief rijden. Bij de minste dreiging van een botsing zullen de voertuigen stoppen en pas weer verder rijden wanneer ze zeker weten dat het veilig is.
Uitbreiding naar andere fabrieken
Na het succesvolle experiment in Dingolfing, breidt BMW de toepassing van zelfrijdende voertuigen uit naar andere fabrieken in Europa. Zo zal detechnologie ook in de fabriek in Leipzig worden ingezet, waar kleinere modellen en de Countryman van Mini worden geproduceerd.
BMW bewijst met zijn autonome voertuigen in de fabrieken dat de toekomst van zelfrijdende technologie dichterbij is dan we denken. Ook al zijn volledig autonome auto's op de openbare weg nog niet realiteit.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.