Stellantis lanceert ambitieus project, maar ecologische voordelen staan ter discussie

Robbie Maes
| 0 reacties
Stellantis lanceert ambitieus project, maar ecologische voordelen staan ter discussie

De Stellantis-groep zet opnieuw een belangrijke stap in de elektrificatiewereld met de introductie van het gloednieuwe STLA Frame-platform. Dit platform belooft indrukwekkende prestaties, waaronder een maximaal rijbereik van 800 kilometer.

Het nieuwe STLA Frame-platform is ontwikkeld voor grotere voertuigen zoals pick-ups en SUV’s met een lengte tot 5,94 meter. De batterijpakketten zijn tussen de 159 en 200 kWh.

Een belangrijk kenmerk van het STLA Frame-platform is de ondersteuning van een 800V-netwerk, waardoor het laadvermogen tot 350 kW kan oplopen. Dit betekent dat 160 km rijbereik in slechts 10 minuten kan worden opgeladen.

Hoewel elektrische auto’s worden gepromoot als milieuvriendelijk, kunnen de enorme batterijen die nodig zijn voor platforms zoals STLA Frame juist het tegenovergestelde effect hebben. Het gebruik van schaarse grondstoffen ondermijnt de ecologische voordelen van elektrische voertuigen.

Indrukwekkende ambities 

Uit statistieken blijkt dat de gemiddelde automobilist in Europa zelden meer dan 800 km per rit aflegt. Zelfs in grotere landen zoals Frankrijk is de behoefte aan een rijbereik van meer dan 500 km beperkt tot slechts enkele lange reizen per jaar.

Met het STLA Frame-platform zet Stellantis een ambitieuze stap in de wereld van elektrische voertuigen. De belofte van 800 tot 1.100 km rijbereik klinkt indrukwekkend, maar roept tegelijkertijd fundamentele vragen op over efficiëntie en ecologische verantwoordelijkheid.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws