VIAS waarschuwt: dagrijlichten zorgen voor gevaarlijke misverstanden
Dagrijlichten lijken in eerste instantie een simpele maar effectieve maatregel om voertuigen beter zichtbaar te maken. Toch blijken ze in bepaalde situaties voor gevaar te zorgen.
Sinds februari 2011 is dagrijverlichting verplicht op nieuwe voertuigen in Europa, en vanaf augustus 2012 geldt dit ook voor vrachtwagens en bussen. Het primaire doel is simpel: auto's beter zichtbaar maken bij daglicht.
Ondanks de voordelen brengt dagrijverlichting een onverwacht risico met zich mee. Veel automobilisten verwarren dagrijlichten met dimlichten en vergeten bij slecht weer de dimlichten in te schakelen.
Dagrijlichten werken meestal alleen aan de voorkant van de auto. De achterlichten blijven vaak uit, wat betekent dat auto's in bijvoorbeeld hevige regenval slecht zichtbaar zijn van achteren. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties.
Oplossing?
Volgens verkeersinstituut VIAS komen er regelmatig klachten binnen over de beperkte werking van dagrijverlichting. Het probleem ligt volgens VIAS niet alleen bij de technologie, maar ook bij een gebrek aan kennis van automobilisten. Veel bestuurders weten niet precies welke lichten in welke situatie nodig zijn.
Om dit probleem aan te pakken, wordt er nagedacht over nieuwe regelgeving. Eén oplossing kan zijn om autofabrikanten te verplichten om bij dagrijlichten ook de achterlichten te activeren.Daarnaast benadrukt de wegcode dat bestuurders bij hevige regenval verplicht zijn om dimlichten en mistlichten aan te zetten.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.