Oosterweelverbinding: Dit betaalt de Belgische belastingbetaler voor vertragingen en kostenstijgingen

Robbie Maes
| 0 reacties
Oosterweelverbinding: Dit betaalt de Belgische belastingbetaler voor vertragingen en kostenstijgingen

De Belgische infrastructuur verkeert al jaren in slechte staat door een gebrek aan investeringen. Zowel Wallonië als Vlaanderen kampen met de gevolgen van deze verwaarlozing, wat nu leidt tot enorme kosten voor de belastingbetaler.

Wallonië heeft een schatting van 200 miljoen euro om zijn infrastructuur te herstellen, terwijl Vlaanderen een veel hoger bedrag nodig heeft met zo'n 6,5 miljard euro voor de komende tien jaar. Dit bedrag is bedoeld om kunstwerken en wegen te herstellen, maar de werkelijke kosten kunnen nog veel hoger uitvallen.

Het meest controversiële project in Vlaanderen is de Oosterweelverbinding, die de Antwerpse Ring moet verbeteren. In 2017 werd het project geschat op 3,7 miljard euro, maar inmiddels is die schatting gestegen naar 10 miljard euro. Het Rekenhof meldt dat elke Vlaamse belastingbetaler voor dit project alleen al 3000 euro zal moeten bijdragen.

Oosterweelverbinding 2033

Deze kostenstijging komt als een verrassing, vooral omdat het project al vele jaren vertraging oploopt. De voltooiing van de Oosterweelverbinding wordt nu pas in 2033 verwacht, drie jaar later dan oorspronkelijk gepland.

Het project moet verkeer vanuit Gent en de haven via het noorden van de stad omleiden. Dit moet de verkeersdrukte in het stadscentrum verminderen.

Oorspronkelijk was het plan om de Schelde met bruggen over te steken, maar publieke bezwaren deden de plannen wijzigen. De gekozen tunneloptie brengt echter veel hogere kosten met zich mee, die de belastingbetaler dus moet financieren.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws