Veel controversie rond McLaren's achtervleugel tijdens GP van Azerbeidzjan
Foto: © photonews
Met de zege in Azerbeidzjan heeft McLaren zijn positie aan de top van de Formule 1 versterkt, wat leidt tot een verhoogde aandacht. Een bijzonder punt van belangstelling is de achtervleugel van de McLaren, die tijdens de race op hoge snelheid leek te flexen.
Tijdens de Azerbeidzjan GP werd opvallend beeldmateriaal van Oscar Piastri's McLaren gemaakt, waarop te zien was dat de achtervleugel van de MCL38 aanzienlijk leek te flexen.
De vleugel vertoonde een merkbare verandering in de hoek van de vleugel tijdens het rechtlijnige rijden, zelfs met gesloten DRS. Dit resulteerde in een tijdelijke vergroting van de luchtstroom door de vleugel, wat mogelijk de prestaties verbeterde.
Met name Red Bull en Ferrari hebben bij de FIA aangedrongen op een onderzoek naar de buiging van de vleugels. De FIA heeft echter bevestigd dat alle voertuigen op de grid voldoen aan de technische voorschriften, wat de discussie niet heeft kunnen stoppen.
De discussie over de flexibele achtervleugel heeft geleid tot vragen over de huidige regels en hun beperkingen. De FIA heeft verklaard dat enige mate van flexie noodzakelijk is om instorting onder volledige belasting te voorkomen. De vraag blijft echter of de regels voldoende zijn om te voorkomen dat teams onterecht voordeel behalen uit dergelijke ontwerpkeuzes.
Nadeel
Hoewel de flexibiliteit van McLaren’s achtervleugel mogelijk een voordeel biedt, kan het ook een nadelig effect hebben. Aerodynamica-experts wijzen erop dat de buiging van de vleugel de luchtstroom in langzame bochten kan verstoren, wat turbulentie veroorzaakt.
A look into the McLaren rear wing, which has been a hot topic of conversation after Baku ⬇️#F1 #F1Newshttps://t.co/9C4gxoulcp
— RacingNews365.com (@Racingnews365c) September 17, 2024
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.