FIA onderzoekt flexibele achtervleugels na grote prijs van Azerbeidzjan

Robbie Maes
| 0 reacties
FIA onderzoekt flexibele achtervleugels na grote prijs van Azerbeidzjan

De FIA onderzoekt momenteel de data en aanvullend bewijs uit de Grote Prijs van Azerbeidzjan om de flexibiliteit van de achtervleugels te beoordelen. Tijdens de race in Baku viel de aandacht vooral op de achtervleugel en mini-DRS van McLaren.

Onboardbeelden toonden hoe de DRS-flap van McLaren op rechte stukken doorboog, wat een mini-DRS-effect leek te creëren voor Lando Norris en Oscar Piastri.

Hoewel er geen formeel protest is ingediend, heeft de FIA de zaak nauwlettend in de gaten gehouden. De race-uitslag blijft voorlopig staan, maar de organisatie bekijkt of er na Baku aanvullende maatregelen nodig zijn. De FIA onderzoekt momenteel of extra actie vereist is om te voorkomen dat teams flexibele onderdelen gebruiken die mogelijk niet binnen de regels vallen.

In tegenstelling tot de voorvleugels, is de situatie rond de achtervleugels complexer. De FIA houdt de flexibiliteit van het bodywork op alle auto's in de gaten en heeft het recht om teams te verzoeken wijzigingen aan te brengen als dat nodig is. Teams moeten voldoen aan de reglementen en technische richtlijnen om te voorkomen dat er verdere actie wordt ondernomen.

Een anonieme teambaas benadrukt tegenover Motorsport.com dat beweegbare aerodynamica al jarenlang een belangrijke factor is in de Formule 1. Hij wijst erop dat, zelfs als een vleugel de tests doorstaat, de regels duidelijk zijn over het niet ontwerpen van onderdelen om door te buigen.

De teams dringen aan op een duidelijk oordeel van de FIA over wat acceptabel is. Er is veel bezorgdheid over de extreme ontwerpen die momenteel worden gebruikt, en teams willen weten wat binnen de regels valt om gelijkheid en eerlijkheid in de competitie te waarborgen.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws