Waarom Maserati niet kan wedijveren met Ferrari: 'De impact van marketing en exclusiviteit'
Oud-Ferraribaas Luca Di Montezemolo had eens het ideale antwoord op de vraag hoeveel Ferrari's er jaarlijks gebouwd moeten worden: "Bouw zoveel auto's als er vraag naar is, min één exemplaar."
Deze strategie heeft Ferrari geholpen om zijn exclusiviteit te behouden. Maserati heeft echter niet succesvol gebruikgemaakt van deze tactiek, wat resulteert in een merk dat momenteel exclusiever is dan Ferrari, maar ook goedkoper. Dit is niet opzettelijk zo.
Tijdens Di Montezemolo's leiderschap nam Ferrari de leiding over Maserati. Het idee was om Ferrari als het exclusieve en duurdere merk te positioneren, terwijl Maserati zich in een lager segment zou begeven.
Met de introductie van de vijfde generatie Quattroporte (M139) en de GranTurismo leek dit aanvankelijk goed te werken. Echter, onder de huidige Stellantis-structuur heeft Maserati moeite om deze positie vast te houden.
In het afgelopen halfjaar verkocht Maserati volgens Top Gear namelijk 500 voertuigen, terwijl Ferrari 7.044 exemplaren verkocht. Ondanks de hogere marge op Ferrari’s blijven de kosten bij Maserati hoger door de grotere schaal van productie en distributie.
Volgens Carlos Tavares, CEO van Stellantis, ligt het probleem bij Maserati niet in de producten of technologie, maar in de marketing. Tavares stelt dat de teleurstellende resultaten te wijten zijn aan een gebrek aan bewustzijn onder potentiële klanten over de producten van Maserati.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.