Stellantis onder druk: deze merken hebben nog maar twee tot drie jaar om te presteren
Stellantis is een van de grootste autoconcerns ter wereld. Ondanks de grote ambities en mogelijkheden, lopen de zaken wereldwijd nog niet zo goed als gehoopt.
Het concern heeft nu echter aangekondigd dat de Stellantis-merken nog maar twee tot drie jaar hebben om zich te bewijzen. Als ze dat niet doen, kunnen de gevolgen ernstig zijn.
Als een automerk constant verlies maakt, is het simpelweg niet houdbaar. Dit staat echter in schril contrast met wat CEO Carlos Tavares in 2021 zei, toen hij stelde dat alle Stellantis-merken tien jaar de tijd zouden krijgen om een nieuwe strategie te ontwikkelen en nieuwe modellen te introduceren om de verkoop te doen stijgen.
Nu lijkt Tavares zijn eigen belofte te herzien en een kortere deadline te stellen, waarschijnlijk om een chaotische situatie voor zijn opvolger te vermijden. Tavares heeft onlangs aangekondigd dat hij zal vertrekken en er wordt momenteel naar een opvolger gezocht, die voor het einde van 2025 bekend moet zijn.
Onder de Stellantis vallen veertien automerken. Dit met Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, DS Automobiles, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM, Vauxhall.
Volgens Tavares hebben deze merken tot 2026 bestaanszekerheid. Maar daarna zullen er zware beslissingen moeten worden genomen, vooral omdat veel merken ondermaats presteren. Tavares heeft al aangegeven dat Maserati zware verliezen lijdt, vooral door gebrekkige marketing.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.