Zorgen in Europa: brengt nieuwe douanerechten Europese industrie onder druk?
Foto: © photonews
De Europese Unie heeft douanerechten geactiveerd op de invoer van Chinese elektrische auto's. Dit leidt tot grote zorgen binnen de Europese auto-industrie.
Deze maatregel is bedoeld om de toevloed van goedkope elektrische auto’s uit China te beperken. Ze willen Europese fabrikanten de kans geven zich beter te organiseren en zich beter te concurreren, met de nadruk op goedkopere productie.
Hoewel de maatregel beoogt de Europese auto-industrie te beschermen, voorspelt Carlos Tavares, CEO van Stellantis, dat deze juist een averechts effect zal hebben. Hij waarschuwt dat de douanerechten de sluiting van autofabrieken in Europa zullen versnellen.
Tavares stelt dat Chinese fabrikanten nu worden aangemoedigd om hun productiefaciliteiten naar Europa te verplaatsen. Dit zou tienduizenden banen in de Europese auto-industrie op het spel zetten, een sector die goed is voor 14 miljoen banen in de Europese Unie.
Tavares stelt dat de nieuwe douanerechten de bestaande overcapaciteit in de Europese auto-industrie verder vergroten. Hij wijst erop dat de verhuizing van Chinese bedrijven naar Europa de druk op de lokale industrie zal verhogen in plaats van deze te beschermen.
De Chinese fabrikant BYD heeft inmiddels al plannen aangekondigd om twee fabrieken in Europa te openen. Ze zullen onderdelen lokaal produceren en accu's in Europa assembleren.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.