Chinese markt veroorzaakt grote problemen voor Europese autofabrikanten: zij zijn de grootste slachtoffers
Foto: © photonews
Automerken zijn voor een groot deel afhankelijk van de enorme Chinese markt, en dat vormt een probleem. Chinese kopers hebben steeds minder interesse in merken als Audi, BMW, Mercedes en Porsche.
In het afgelopen kwartaal daalden de verkopen van BMW in China met maar liefst 30 procent. Porsche verkocht in dezelfde periode 19 procent minder auto’s, terwijl de afzet van Mercedes en de Volkswagen Group met respectievelijk 15 en 13 procent afnam.
Merken als Citroën, DS en Peugeot waren voorheen succesvol in China, maar zijn nu vrijwel van de markt verdwenen. Tot nu toe wisten de Duitse merken hun positie te behouden, maar daar komt nu ook verandering in.
Dit is begrijpelijk, gezien het feit dat er meer dan honderd Chinese automerken zijn. Bovendien beginnen zij op het gebied van elektrische aandrijving, semi-autonome systemen en infotainmenttechnologie een voorsprong te nemen op westerse fabrikanten.
Voor de coronapandemie hadden de Duitse merken in China een marktaandeel van 25 procent, nu is dat nog maar 15 procent. Als we specifiek kijken naar elektrische voertuigen een segment waarin de Chinezen sterk zijn, is het marktaandeel van Duitse merken zelfs gedaald tot slechts 10 procent.
Dit kan rampzalige gevolgen hebben voor BMW, Mercedes en de Volkswagen Group, omdat China hun grootste markt is. Andere Europese fabrikanten hebben zich minder afhankelijk gemaakt van de Chinese markt.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.