Trajectcontroles in België onder vuur: 'Ze moeten de veiligheid dienen'

Robbie Maes
| 0 reacties
Trajectcontroles in België onder vuur: 'Ze moeten de veiligheid dienen'

België staat bovenaan in Europa als het gaat om het aantal trajectcontroles. Minister van Mobiliteit Annick De Ridder wil echter dat het aantal controles wordt geëvalueerd en verminderd.

Sinds februari 2021 hebben Belgische gemeentes de mogelijkheid om boetes tot 20 km/u boven de limiet zelf te innen. Dit heeft geleid tot een snelle toename van controlepunten. Gemeentes gebruiken de inkomsten uit boetes, officieel bedoeld voor verkeersveiligheid, vaak ook om elders in de begroting ruimte te creëren.

Veel gemeentes wijzen op de positieve resultaten van trajectcontroles. Het schrappen van controles zou volgens hen zowel de veiligheid als de financiële balans kunnen schaden.

Vlaams minister van Mobiliteit

Annick De Ridder ziet het nut van trajectcontroles in, maar waarschuwt dat ze niet louter een inkomstenbron mogen zijn. Controles moeten worden beperkt tot “de meest kwetsbare plekken” en niet overal willekeurig worden toegepast.

Het grote aantal controles in België roept vragen op over de motivatie. Worden de trajectcontroles geplaatst om de wegen veiliger te maken, of spelen de inkomsten een te grote rol? De geplande evaluatie door het ministerie van Mobiliteit zal moeten aantonen of de controles meer gericht kunnen worden ingezet.

Het onderzoek van De Ridder kan leiden tot een herziening van het systeem. "Houd je aan de regels, dan krijg je geen boetes", luidt het besluit.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws