Koude temperaturen? Zo bescherm je de batterij van je elektrische auto tegen de winterkou
In de winter verliezen elektrische auto's al snel een deel van hun actieradius, wat voor bestuurders extra uitdagingen met zich meebrengt. Gelukkig zijn er manieren om de impact van de koude te beperken en de efficiëntie van je wagen te optimaliseren.
Vriestemperaturen hebben niet alleen invloed op ons comfort, maar ook op de prestaties van elektrische wagens. De technologie van batterijen is weliswaar technologisch, maar koude blijft een uitdaging die voorlopig niet volledig opgelost kan worden.
De batterij van een elektrische wagen functioneert het best tussen de 20 en 30 graden Celsius. Bij vriestemperaturen moet de accu harder werken, wat resulteert in een verminderd rijbereik.
Veel nieuwe elektrische wagens zijn uitgerust met een warmtepomp, die efficiënter is in energiegebruik dan een traditionele verwarming. Hoewel deze technologie het energieverbruik vermindert, blijft het effect van de koude op de batterij merkbaar. Een warmtepomp kan echter een verschil maken voor bestuurders die regelmatig in winterse omstandigheden rijden.
Energieverbruik beperken
Om het energieverbruik te beperken, kunnen bestuurders een aantal eenvoudige maatregelen nemen. Zo helpt het om met een lagere temperatuur in de wagen te rijden, bijvoorbeeld rond de 19 graden, en warme kleding te dragen.
Het voorverwarmen van de wagen terwijl deze nog aan de laadpaal hangt, kan eveneens bijdragen aan een efficiënter gebruik van de batterij. Veel moderne elektrische voertuigen hebben een pre-heatfunctie die zowel de batterij als het interieur opwarmt.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.