Fiscus komt met tijdelijke oplossing voor terugbetaling thuisladen elektrische bedrijfswagens
Steeds meer bedrijven schakelen over op elektrische voertuigen. Tot nu toe was het echter erg ingewikkeld om de 'werkelijke elektriciteitskosten' correct te berekenen, wat leidde tot administratieve complicaties. Gelukkig biedt de fiscus nu een tijdelijke oplossing.
Veel werkgevers willen hun medewerkers die elektrisch rijden vergoeden voor de elektriciteitskosten die zij thuis maken. Het probleem is echter dat de ‘werkelijke elektriciteitskosten’ moeilijk te berekenen zijn.
Iedere werknemer heeft een ander energiecontract, en de prijs van elektriciteit varieert afhankelijk van het tijdstip van laden en de locatie. Ook spelen zonnepanelen en gratis oplaadmogelijkheden thuis een rol, waardoor de berekeningen ingewikkeld worden.
Vanaf 1 januari 2025 mogen werkgevers een vast tarief per kWh gebruiken voor de terugbetaling van thuisladen. Dit tarief kan gebaseerd zijn op het CREG-tarief van het gewest van de werknemer of een nationaal tarief, afhankelijk van de keuze van de werkgever.
De nieuwe regeling is slechts tijdelijk en minister van Financiën, Vincent Van Peteghem, hoopt dat technische ontwikkelingen in de toekomst het gemakkelijker maken om de werkelijke elektriciteitskosten te berekenen. Dit zou het systeem van forfaitaire terugbetalingen overbodig maken.
De nieuwe regeling wordt alvast positief ontvangen door werkgeversorganisaties, zoals het VBO en e-mobilityfederatie EV Belgium. De organisaties benadrukken dat dit eindelijk duidelijkheid schept voor zowel werkgevers als werknemers.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.