Opgelet: Onderzoek toont aan waar elektrische voertuigen sneller ongevallen veroorzaken
Hoewel bestuurders van elektrische auto's vaak langzamer rijden om hun batterij te sparen, spelen verschillende factoren een rol in de verhoogde incidentie van ongevallen. Zo blijkt uit een onderzoek dat ze vaker betrokken zijn bij kop-staartaanrijdingen dan voertuigen met verbrandingsmotoren.
Volgens een studie van de universiteiten van Limerick en Barcelona blijkt dat elektrische voertuigen vaker bij ongevallen betrokken zijn dan hun brandstofgestookte tegenhangers. Hoewel het aantal elektrische voertuigen kleiner is, vertonen ze een verhoogde kans op ongevallen, met een stijging van 3,2% in vergelijking met andere voertuigen.
Een van de belangrijkste oorzaken is de manier waarop elektrische voertuigen accelereren. De snelle acceleratie kan onverwachte situaties veroorzaken, waardoor bestuurders niet tijdig kunnen reageren op verkeersomstandigheden.
Een andere belangrijke factor is het stille karakter van elektrische voertuigen. Omdat ze veel stiller zijn dan auto's met verbrandingsmotoren, worden ze door voetgangers en fietsers minder snel opgemerkt.
Kop-staartaanrijdingen
Een interessante bevinding komt uit een ander onderzoek van het Amerikaanse bureau Mitchell, dat zich richt op verzekeringsdata. Dit onderzoek toont aan dat elektrische voertuigen veel vaker het slachtoffer zijn van kop-staartaanrijdingen dan benzine- of dieselauto’s.
Het percentage kop-staartbotsingen bij elektrische voertuigen ligt op 35,9%, terwijl dit bij brandstofauto's 27,5% is. Hoewel elektrische voertuigen vaker betrokken zijn bij kop-staartaanrijdingen, hebben ze minder vaak frontale ongevallen dan voertuigen met verbrandingsmotoren. Het percentage frontale ongevallen bij elektrische voertuigen is 25,88%, tegenover 31,59% bij benzine- en dieselauto's.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.