Kleine motoren, grote gevaren: waarom je tweedehands auto's met downsizing moet vermijden
In de afgelopen twee decennia was downsizing een populair concept in de autosector, waarbij autofabrikanten kleinere motoren gebruikten om het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot te verlagen. Deze trend leidde tot auto's met kleinere cilinderinhoud, maar de keerzijde is wel groot.
Door de cilinderinhoud te verkleinen en de prestaties te verbeteren met turbo’s, kon de consument zowel financieel als ecologisch profiteren. Het resultaat waren goedkopere en zuinigere auto’s, die bovendien aantrekkelijk waren door lagere verkeersbelasting.
Hoewel de trend naar kleinere motoren bedoeld was om brandstofefficiëntie te verbeteren, blijkt dat de motoren vaak minder lang meegaan dan de grotere motoren die ze vervingen. Een belangrijk kenmerk van downsizemotoren is het gebruik van turbo’s, die de vermogens van kleinere motoren verhogen.
Dieselmotoren
Net als bij benzinemotoren werden ook dieselmotoren vaak voorzien van extra turbo’s om de prestaties te verbeteren. Dit leidde tot een krachtigere motor, maar bracht ook extra risico’s met zich mee. Vooral motoren die niet goed onderhouden zijn of regelmatig koud rijden, kunnen last hebben van deze storingen.
Naast de technische problemen speelt ook het onderhoud een grote rol in de levensduur van downsizemotoren. Veel fabrikanten gaven lange onderhoudsintervallen van soms wel 30.000 kilometer, wat in combinatie met gevoelige motoren riskant kan zijn.
Motoren die niet regelmatig worden gecontroleerd en onderhouden, kunnen vroegtijdig problemen vertonen, wat niet altijd direct zichtbaar is voor de koper van een tweedehandsauto. Het is dan ook cruciaal om de onderhoudshistorie van een auto goed te controleren voordat je een aankoop doet.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.