Bedrijfswagen duurder? Niet-elektrische modellen mogen het alvast ondervinden

Robbie Maes
| 0 reacties
Bedrijfswagen duurder? Niet-elektrische modellen mogen het alvast ondervinden

Werknemers met een niet-elektrische bedrijfswagen krijgen volgend jaar opnieuw te maken met hogere belastingen. De kosten voor fossiele brandstofwagens stijgen gemiddeld met 6 à 7 procent.

Elk jaar tussen december en januari publiceert de fiscus de nieuwe CO₂-referentiewaarden. "Hoe lager die referentiewaarde, hoe hoger de belasting op vervuilende wagens", verklaart Yves Labeeu van Attentia.

Hoewel een bedrijfswagen een populair extralegaal voordeel is, beseffen veel werknemers niet dat dit ook belastingen met zich meebrengt. Deze kosten kunnen makkelijk oplopen tot 2000 euro per jaar.

Werknemers met een bestaande bedrijfswagen zullen de verhoging minder snel voelen dankzij de afschrijving van de wagen, die jaarlijks met 6 procent minder waard wordt. Deze afschrijving compenseert de belastingverhoging gedeeltelijk, waardoor de totale belasting relatief stabiel blijft.

De situatie verandert echter drastisch bij de aankoop van een nieuwe fossiele brandstofwagen. Zo is de belasting op een nieuwe BMW X1 sinds 2019 met 40 procent gestegen.

De belastingdruk op elektrische wagens blijft veel lager, omdat hun uitstoot op nul staat. In 2023 waren er al 214.725 elektrische bedrijfswagens, tegenover 585.000 fossiele brandstofwagens.

Corrigeer
Fout gevonden in bovenstaand artikel? Meld het hier!

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.

Meer nieuws

Meer nieuws