Nieuwe NMBS-dienstregeling veroorzaakt chaos: TreinTramBus komt met grote waarschuwing
De nieuwe dienstregeling van de NMBS, die op 10 december in werking trad, heeft voor veel reizigers grote gevolgen. Bij TreinTramBus kwamen in de eerste dagen al meer dan 350 klachten binnen.
Volgens voorzitter Peter Meukens is de nieuwe dienstregeling verre van ideaal en heeft het grote negatieve impact op het treinaanbod, vooral op de verbindingen tussen grote steden zoals Antwerpen en Brussel. De kritiek richt zich niet alleen op de afschaffing van bepaalde directe verbindingen, maar ook op het gebrek aan samenhang in de nieuwe dienstregeling.
Een van de grootste zorgen is de verbinding tussen Antwerpen en Brussel. “Het is alsof NMBS de klok vijftig jaar terugdraait", aldus Peter Meukens. In plaats van de sneltreinen die de twee grootste steden van België snel met elkaar verbonden, moeten reizigers nu meer overstappen.
TreinTramBus is ook bezorgd over de invoering van de Eurocity Direct, de internationale treinverbinding tussen Brussel-Zuid en Amsterdam. De gevolgen hiervan zijn voelbaar tot in West-Vlaanderen en Limburg, waar reizigers last hebben van minder verbindingen en langere reistijden.
Meukens pleit voor een langetermijnvisie voor de dienstregeling. “Als je constant kleine wijzigingen doorvoert, verander je de structuur van het hele netwerk", zegt hij in Het Nieuwsblad.
De NMBS erkent dat de nieuwe dienstregeling aanpassingen vraagt, maar blijft volhouden dat de eerste dag van de nieuwe regeling op zich goed verliep. Volgens hen zullen de grote wijzigingen pas in december 2025 plaatsvinden.
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws per mail.